افزایش بهای آب و برق در سال ۹۸

شماره ۱۷۶۳۲۷/ت ۵۵۸۳۰ ه                                                                         ۲۷/۱۲/۱۳۹۷

تصویب نامه درخصوص افزایش بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸وزارت نیرو-وزارت امور اقتصادی و دارایی-سازمان برنامه و بودجه کشور

هیات وزیران در جلسه ۱۹/۱۲/۱۳۹۷ به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد (۱) و (۳) قانون هدفمند کردن یارانه ها-مصوب ۱۳۸۸-تصویب کرد:

  • بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان هفت درصد(۷%) افزایش می یابد.
  • با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیر ضرور، علاوه بر میزان افزایش موضوع بند(۱) این تصویب نامه، از ابتدای خرداد ماه، سالانه شانزده درصد (۱۶%) به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می شود. فاضلاب بها، مشمول افزایش موضوع این بند نخواهد بود.
  • الگوی مصرف آب در هر سال، مطابق تبصره(۴) بند(پ) ماده(۱) قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور-مصوب۱۳۹۴- توسط وزارت نیرو تعیین می شود.
  • الگوی مصرف برق خانگی با اضافه شدن ماه خرداد به ایام گرم سال در مناطق عادی مطابق جدول(۲) پیوست تصویب نامه شماره ۹۴۰۳۵/ت۴۲۴۰۰ ه مورخ ۷/۵/۱۳۸۸ می باشد.
  • خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش می دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.
  • شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)موظف است طی یک برنامه زمانی، با اولویت مشترکین پرمصرف، لوازم اندازه گیری کلیه مشترکینی که به طور متوسط مصرف برق ماهانه آنها بالاتر از الگوی مصرف می باشد، با لوازم اندازه گیری دارای قابلیت تفکیک مصرف برای ساعات کم باری، میان باری و اوج بار تعویض نماید.
  • منابع درآمدی حاصل از افزایش صورتحساب مشترکین پر مصرف آب و برق حسب مورد صرفاً برای تعویض لوازم اندازه گیری و مدیریت مصرف، کاهش هدر رفت و اصلاح و بهینه سازی شبکه های توزیع و خرید آب و برق از بخش خصوصی خواهد شد.

                                                                              معاون اول رئیس جمهور-اسحاق جهانگیری

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.